Menu główne:
Odcinek: "Kamienna" - Stare Osieczno / Krzyż.
Odcinek bardzo łatwy.
Rzeka płynie w otoczeniu łąk i lasu. Nurt jest względnie spokojny.
W miejscu, gdzie Drawa po raz drugi od biwaku zbliża się do prawego zbocza doliny, resztki niemieckich umocnień z czasów II wojny światowej: linie okopów i szczątki wysadzonego w powietrze dużego betonowego bunkra (29,7 km).
Silniejszy meander (najpierw z prawej, a potem z lewej żywy, piaszczysty klif odsłania utwory sandrowe) doprowadza znów w pobliże drogi Osieczno - Głusko, koło przystanku PKS Mostniki.
Za zakrętem w lewo mijamy po prawej osadę Mostniki (28,2 km), w której znajduje się leśnictwo DPN. W latach 1941-43 projektowa no tutaj budowę stopnia wodnego. Na szczęście nic nie wyszło z tych planów.
Rzeka płynie wśród łąk silnie meandrując. Z prawej mijamy zagospodarowane miejsce odpoczynku. W niewysokiej skarpie prawego brzegu gnieżdżą się jaskółki brzegówki.
Przed łąką, na której widnieją słupy linii telegraficznej, z lewej ujście rzeki Płocicznej (27,4 km).
Tu kończy się Drawieński Park Narodowy.
Na lewym brzegu pojawiają się rozproszone zabudowania. Szeroka, głęboka i uregulowana rzeka płynie wśród łąk i fragmentów lasu.
Z prawej widać najpierw komin nieczynnej cegielni, a w chwilę później zabudowania wsi Stare Osieczno (25,1 km).
Po prawej, na wysepce dawnej przystani flisackiej niezagospodarowany biwak. Do 1950 r. funkcjonował tutaj port barkowy, do którego mogły zawijać jednostki o wyporności 150 ton. Przed II wojną światową docierały tu barki ze śląskim węglem.
W chwili obecnej bardziej polecanym przez nas jest prywatne pole biwakowe na lewym brzegu rzeki.
Nie dopływać do mostu! Biwaki są tuż przed nim.
Przy moście góruje nad rzeką oryginalny neogotycki kościół.
Jeśli starcza czasu i zapału to można kontynuować spływ dalej, do Krzyża.
Szeroka Drawa płynie wśród lasu i przybrzeżnych łąk w niezwykle malowniczym krajobrazie, a brak większych przeszkód czyni ten odcinek wręcz sielankowym.
Ten fragment szlaku może być odpoczynkiem po trudach spływu przez Park Narodowy, zapewnia także zakończenie wycieczki w dogodniejszym komunikacyjnie miejscu.
Mijamy leśniczówkę Kotlina (22,8 km) z miejscem biwakowym. Warto się zatrzymać i obejrzeć ruiny dużego schronu przy drodze do Łęczyna.
Za kilkoma dużymi meandrami z prawej ujście Mierzęckiej Strugi (19 km). Rzeka ta stanowi również ciekawy szlak kajakowy długości 36 km, wiodący przez jeziora Pojezierza Dobiegniewskiego.
Po lewej stronie mijamy ujście niewielkiego strumienia - Szczucznej (17,4 km). Rejon bytowania bobrów, bardzo liczne ślady żerowania.
Na prawym brzegu, na miejscu dawnej huty szkła, osada leśna Hutnik (14,7 km). Po lewej leśniczówka Dębina (13,4 km), przy której bardzo interesujące skupisko pomników przyrody - grab i 11 starych dębów bezszypułkowych, należących do większych w Polsce (największe nasze dęby są zazwyczaj dębami szypułkowymi). Korony tych drzew widoczne są z rzeki.
Na lewym brzegu XIX wieczna leśniczówka Zwierzyniec (12,3 km) z czerwonej cegły.
Na zakolu przed widoczną wsią Przeborowo, z prawej miejsce biwakowania w suchym borze sosnowym (biwak prawdopodobnie prywatny lub dzierżawiony).
Obok ruiny niewielkiego bunkra wchodzącego w skład linii Wału Pomorskiego. Po chwili, nad samą rzeką następny bunkier.
Dopływamy do wsi Przeborowo (10,9 km) znajdującej się na prawym brzegu rzeki. Mieści się tam (niszczejący) kościół konstrukcji ryglowej z 1715 r. (nieczynny, w remoncie), obok wolnostojąca dzwonnica. We wsi jest kilka gospodarstw agroturystycznych. Ponad połowa zabudowy wsi, to stare domy ryglowe.
Za wsią kończy się Puszcza Drawska a rzeka płynie wśród łąk.
Na prawym brzegu rzeki mieści się wieś Drawiny (6,2 km), osada założona przez przybyłych z Żuław holenderskich mennoniotów
Stąd najbliżej do stacji kolejowej Drawiny.
Płynąc dalej mijamy z lewej strony ujście rzeki Człopicy (4,5 km). Jest to krótki (3,5 km) dopływ, którym można się dostać pod prąd do jez. Łokacz, gdzie znajduje się kemping i pole namiotowe.
Jeżeli płyniemy dalej Drawą po lewej stronie mijamy wieś Łokacz Wielki (4,4 km) i prawie obok siebie dwa mosty : drogowy Krzyż - Drawiny i most kolejowy na linii Poznań - Szczecin.
P łynąc dalej dopływamy do mostu drogowego przy Nowych Bielicach (2,4 km).
Z zasady kierujemy naszych spływowiczów właśnie do tego mostu drogowego. Jest to bardzo dobre miejsce na odbiór kajaków i najbliżej stąd do miasta.
Bardzo często zdarza się, że podwozimy was na dworzec. Dalej widać jeszcze most kolejowy (1,6 km) na linii Krzyż - Kostrzyń - ale tam już nie płyńcie bo się nie znajdziemy.
Niebawem Drawa uchodzi do Noteci (0 km).
Dla tych którzy na dobre zżyli się z kajakiem i wiosłem istnieje możliwość kontynuowania spływu Notecią i Wartą do Kostrzyna, a w przypadku uzyskania pozwolenia na pokonanie granicznego odcinka Odry nawet do Szczecina!