Opis szlaku Dolnej Drawy - Spływy kajakowe Drawą, Piławą, Korytnicą

Menu główne:

Opis szlaku Dolnej Drawy

Opisy szlaków > Drawa > Opis szlaku

Odcinek: biwak "Pstrąg" - biwak "Kamienna".

Odcinek łatwy, ok. 5,9 km.

Rzeka płynie lekko meandrując. Koryto jest dość szerokie, a prąd stopniowo słabnie.

Za żywym klifem z lewej, łąką i spokojną zatoką z prawej, miejsce boru sosnowego na lewym brzegu zajmuje las bukowy. Zaczyna się  rezerwat "Źródliskowy Grąd".

Ciekawe źródliska znajdują się też na prawym brzegu, u podnóża szerokiej skarpy. Coraz więcej szuwarów turzycowych; rzeka po obu stronach jest oddzielona od lasu pasami turzyc (głównie turzyca brzegowa). Prąd słabnie.

Po prawej mijamy ujęcie wody dla szkółki leśnej, a na wysokim stoku leśniczówkę Żeleźnica. Z lewej łan turzyc, za którym spokojna, prawie stojąca woda.

Powoli dopływamy do drewnianego mostu  (32,9 km) na drodze z Żeleźnicy do  Głuska. W pobliżu leśniczówka i szkółka leśna Nadleśnictwa Głusko.

Od mostu (w lewo) mamy ok. 700 m do Głuska. Dwa kilometry dalej położona jest piękna osada leśna Ostrowiec.

Zaraz za mostem rzeka jest zwężona sztucznie usypanymi ostrogami. Mijamy szerokie bystrze (najdogodniej płynąć środkiem lewej połowy).  Uwaga na liczne w tym miejscu kamienie.

W dali widać już elektrownię. Niektórzy właśnie przy tym moście kończy swoją trasę.

Dalej płyniemy kilkaset metrów po spokojnej, prawie stojącej wodzie (wysepki roślinności wodnej, stałe miejsca gniazdowania łabędzi) do tamy  elektrowni wodnej Kamienna  (32,1 km).

Czasem istnieje możliwość zwiedzenia zakładu, po wcześniejszym uzgodnieniu z obsługą.

Właśnie przy elektrowni musimy przenieść kajaki, najlepiej prawym brzegiem, ścieżką wzdłuż dawnej pochylni dla tratew i przepławki  (ok.150 m). Wodujemy poniżej zakładu, przy umocnionym kamieniami brzegu. Przenoszenie lewym brzegiem wymaga ominięcia budynku elektrowni i jest znacznie dłuższe.

Za elektrownią rzeka jest głęboka i uregulowana. Odtąd, aż do ujścia Drawa ma oficjalny status szlaku żeglownego; na brzegach spotyka się pozostałości tablic kilometrażowych.

Początkowo rzeka płynie prosto, potem lekko skręca. Na trasie odgałęzienia kilku kanałów melioracyjnych. Wkrótce most  (31,1 km), którym przebiega szosa  Głusko -  Stare Osieczno.

Na lewym brzegu ruiny osady  Podszkle, która istniała do 1945 r. Istnienie jej związane było z funkcjonowaniem hut szkła i portu flisackiego.

Na wschód od resztek osady znajduje się objęte ścisłą ochroną uroczysko "Głuskie Ostępy".  Jest to kompleks łąk, szuwarów, zarośli i olszyn w dolinie Płocicznej. Na występujących tu torfowiskach odnaleźć można rzadkie gatunki - m. in. storczyki, czy goździka pysznego.

Niedaleko rezerwatu zarośnięty cmentarzyk ewangelicki z XIX w., oraz bunkry  Wału Pomorskiego.

Mijamy pozostałości przystani flisackiej (kanał omywający wysepkę z lewej strony).

Za zakolem z lewej polana biwaku "Kamienna" -  (30,4 km); lądowanie przy lewym brzegu w miejscu, gdzie widoczna ścieżka prowadzi do wody. Z prawej ujście niewielkiej strugi.  Kilkanaście metrów od rzeki przebiega droga Głusko - Stare Osieczno.